Evolve Stage 2 – Evoluție sau involuție?
https://www.youtube.com/watch?v=mSNOnM_NWVY&feature=youtu.be
Evolve a fost un joc așteptat de mulți. Dezvoltat de Turtle Rock Studios și publicat de 2k, acest joc se anunța a fi un succesor spiritual al primului Left 4 Dead. După multă promovare și controverse, a fost lansat în februarie 2015 pentru Xbox One, PS4 și PC. Mulțumită unei strategii de DLC respingătoare, a conținutului modest și a cerințelor ridicate, jocul nu a prins la public, și a avut vânzări și recenzii doar decente. Dar acum cu trecerea la un model Free to Play, e timpul să vedem cum se descurcă jocul. Jocul are subtitlul Stage 2, dar avem de-a face cu o evoluție sau o involuție?
În Evolve, vei juca ca și una din 5 clase. Assault, Trapper, Medic, Support și bineînțeles, Monstru. Fiecare clasă are propriile abilități și arme, deși bineînțeles că abilitățile trebuiesc adunate în cazul vânătorilor, în timp ce monstrul va trebui să se descurce singur.
Și aici apare prima problemă a jocului: Există un singur mod propiu-zis (ranked oferind doar ranguri, asta dacă ai norocul să nu aștepți un sfert de oră până să înceapă), iar acesta este sub limită de timp. Stage 2 oferă doar modul ”Hunt” în care monstrul trebuie ori să elimine toți vânătorii, ori să distrugă generatorul, în timp ce vânătorii trebuie să elimine monstrul, sau să îl distragă destul timp astfel încât limita de timp să fie atinsă. De asemenea, numărul de hărți este, hai să zicem… modest.
Monstrul are 3 stadii de evoluție: În stadul inițial, mărimea lui nu este deosebit de impunătoare, iar forța și abilitățile lui nu sunt deloc speciale. La stadiul 2, devine o adevărata bestie, capabilă să elimine o echipă prost organizată, iar în stadiul 3 este efectiv aproape invincibil. Un lucru foarte important de reținut este că deși are atât armură cât și sănătate, dar în timp ce armura se poate regenera, orice segment de viață pierdut rămâne pierdut permanent în timpul unui meci.
Echipa vânătorilor este mult mai complicată, și bineînțeles că dacă un membru nu-și face treaba, echipa n-are nici o șansă. Asaltul trebuie să tragă în monstru cât poate și să știe când să-și folosească scutul din energie, Medicul trebuie să țină jucătorii pe picioare și când nu mai are energie în Medgun, să ajute cu armele ce le are, Suportul trebuie să mențină armură sau să ajute cu trasul în monstru, iar Trapper-ul trebuie să încetinească monstrul și să îl depisteze prin scanarea planetei, o abilitate proaspăt introdusă. Dacă un vănător își pierde toate punctele de sănătate, acesta este incapacitat, putând fi repus pe picioare de coechipieri, dar după 2 incapacitări acesta moare și restul echipei trebuie să aștepte întăriri. În schimb dacă monstrul omoară toți vânătorii înainte să aterizeze întăririle ,acesta câștigă. Pe lângă asta, fiecare incapacitare scade permanent limita maximă de sănătate, cu până la 2 segmente. De menționat că în în ediția inițială Planet Scanner nici nu exista , doar Trapper putea să activeze domul ce forțează monstrul să lupte, și, dar aparent, de dragul jucătorilor casual, acum toți vânătorii pot. Ca să nu mai zicem că posibilitatea mostrului de a se furișa este literalmente inutilă, mulțumită limitei de timp și a faptului că domul poate fi pornit de oricine. URA pentru simplificare!
Cea mai mare problemă, însă, este incompetența jocului în a învăța jucătorul cum să utilizeze la maxim abilitățile. Tutorialul prezent în joc prezintă doar asaltul și monstrul, iar pentru restul va trebui ori să vă uitați peste ghidurile din Steam Guides, ori să vă uitați la video-uri. Dacă vă bazați pe joc, tot ce oferă acesta este un tutorial de doi bani și descrieri în ecranele de încarcare. Da, doar ATÂT.
Profunzimea mecanicilor este de admirat, mai ales în aceste vremuri sumbre în care Candy Crush și Call Duty sunt considerate complexe, dar eforturile celor de la Turtle Rock sunt aproape irosite mulțum ită lipsei ”tutelei” decente. Rezultatul este un joc uneori mai mult frustrant decât distractiv, mai ales dacă cineva din echipa vânătorilor face doar O greșeală. Jocul are, din fericire, botmatch, dar acesta nu oferă la fel de multe recompense ca și joaca Online.
Pe lângă asta, echilibrarea e demnă doar de semnul întrebării. Goliat și Wraith sunt literalmente invincibili pe mâini bune, în timp ce Elder Kraken este aproape o țintă sigură. Același lucru se întâmplă și cu vânătorii care ar fi prea numeroși de menționat toți, dar nu poate fi adus în atenție destul cum complexitatea combinată cu tutela proastă face jocul MULT prea haotic și imprevizibil.
De asemenea, jocul fiind acum Free to Play, avem un sistem de deblocări bazat pe o valută internă: Silver Keys. Cu acestea, poți debloca personaje, perk-uri mai repede decât prin level-up la personaje și în final obiecte cosmetice. Da, exact aceleași obiecte cosmetice ce costau 200$. Într-un meci, indiferent dacă e victorie sau pierdere, vei face în jur de minim 50 și maxim 500 de cheițe, primul număr fiind mai frevent. Desigur, sunt destule provocări și realizări, ca să nu mai vorbim de bonusuri pentru level-up, care pot duce la câștiguri rapide, și posibilitatea de botmatch (deși numărul de chei pe zi ce se pot câșiga în acest mod este limitat) dar, practic vorbind, din punct de vedere mecanic, se vede de la o poștă că intenția e să țină jucătorii pe scaune până la sfârșitul lumii. Iar momentan, nici nu există posibilitatea de a cumpăra chei cu bani reali, deși, între noi fie vorba, luând în considerare că orice Free to Play care se ”respectă” cere cam 100 de dolari maxim, e foarte probabil să vedem același lucru cu Evolve. Și colac peste pupăză, varianta inițială nu mai este disponibilă pe Steam și momentan nici nu există mențiune de o variantă premium.
Pe o notă mai pozitivă, jocul folosește Cryengine 3, iar rezultatele vorbesc de la sine. Mediile sunt destul de mari iar modelele și vegetația sunt excepționale, dar performanța este cu totul altă poveste. Sigur, jocul mege pe setări foarte înalte și pe un amărât de GTX 660, dar din secunda în care acțiunea pornește, lucrurile stau cu totul altfel. Jocul nu poate menține aceeași performanță în timpul acțiunii, în ciuda faptului că arena este limitată de un dom care teoretic ar trebui să limiteze încărcătura grafică și deci să mențină acțiunea la pas constant. Sunetul este de asemenea,cam lipsit de viață. Jocul nu are muzică, și deși e clar că aceasta ar fi putut deveni enervantă mulțumită repetiției, experiența auditivă tot rămâne relativ seacă.
Stage 2 este până la urmă, o încercare de a reînvia o idee excelentă. Din păcate, până și pentru cineva care nu a jucat Evolve cât timp încă era o experiență premium, e clar că jocul mai are mult de lucru la capitolul echilibru, ca să nu mai vorbim de ”tâmpirea” jocului ce a avut loc pe parcursul tranziției. Din păcate, acum avem de-a face cu încă un pay-2-win/play forever, deși într-adevăr, este un joc foarte arătos și cu o complexitate rar întâlnită în zilele noastre.
+Grafică excepțională/ Gameplay Complex
-Sistem F2P ordinar/ Conținut puțin / Foarte prost explicat
Scor: 7/10 (Decent)